FÖRNYELSEN FORTSÄTTER

Förnyelsen av Hagalund tar hänsyn till områdets traditioner. Målet är att bygga ett levande och trivsamt stadscentrum mitt i den lummiga grönskan.  

AINOA står för ett helt nytt koncept, som på ett unikt sätt kombinerar de bästa egenskaperna hos en traditionell stadskärna och ett modernt köpcenter. AINOA representerar modern arkitektur och har sina rötter i det omgivande Hagalund, kulturhistoriskt känt som en av de äldsta och mest kända trädgårdsstadsdelarna i Finland.

Premiärinvigningen av AINOA skedde i oktober 2013. I mars 2017 invigdes köpcentrets andra fas och den tredje blir klar hösten 2019.

 

Den första utvidgningen

AINOA:s andra fas och samtidigt den första utvidgningen blev klar den 16 mars 2017. Genom utvidgningen ökade totalytan från cirka 10 000 till 30 000 kvadratmeter och antalet butiker till 50.

AINOA har nu lika stor yta som Kampens köpcenter. I den andra fasen kompletterades köpcentrets utbud med Stockmanns nya varuhus och 20 specialbutiker, restaurang och kafé.

 

Den första utvidgningen

Ovanpå AINOA:s utvidgningsdel byggdes närmare 130 bostäder med inflyttning i maj 2017. Sammanlagt innehåller bostadskomplexet Kirjokansi, som reser sig över köpcentret, cirka 250 lägenheter. Kirjokansi erbjuder exklusivt boende mitt i Hagalunds centrum.

Från bostadshusen har man direkt förbindelse till AINOA:s parkeringsgarage, och läget intill kollektivtrafik och heltäckande service ger rikligt med extra bekvämlighet åt vardagen. Bostadsbolagens egna gårdsdäck och utsikten i olika väderstreck skapar en unik boendemiljö.

Läs mer om Kirjokansi här.

 

Klart hösten 2019

AINOA:s tredje fas byggs på platsen där Stockmanns varuhus låg tidigare. Det gamla varuhuset har nu rivits, och där byggs nu den sista utbyggnadsdelen, som öppnas för allmänheten hösten 2019. Då kommer AINOA att totalt innehålla över 120 specialbutiker, kafé, restaurang och annan service.

Vid utvidgningen tas särskild hänsyn till köpcentrets inpassning i den befintliga stadsbilden. AINOA vetter mot alla väderstreck och bildar en sammanhängande helhet tillsammans med Hagalunds stadscentrum. För helhetsplaneringen av AINOA svarar Arkitektbyrån SARC under ledning av professor Antti-Matti Siikala.

2013

  11 000 m²
30 butiker

2017

  30 000 m²
50 butiker

2019

  50 000 m²
100 butiker

 

Nya butiker och restauranger

 

Annabella
Biang!
Bistro O mat
Burger King
Classic Pizza
Restaurant
Deliberi
DNA
Elisa
ELIXIA
Emotion
Espresso House
Fenno Optiikka
Fiilinki
Flying Tiger Copenhagen
Friends & BRGRS
Gallows Bird
H&M
Hangon Makaronitehdas
K-Market
Kello ja Kulta Pulkkinen
KICKS
Lie Mi
LN-Sushi Art
Madison Gastro&Wine
Momotoko
Plantagen
Polarn O. Pyret
Ruohonjuuri
Salon Hot Hair
Shortcut FLOW
Specsavers
Suomalainen Kirjakauppa
 
 

Søstrene Grene
Telia
The Bodyshop
Timanttiset
Zio