8.9.2025

AINOAn kävijämäärä ja myynti kasvoivat uudistusten aikana

Alkuvuosi 2025 on ollut AINOAlle uudistusten ja uusien alkujen aikaa. Samalla asiakkaamme ovat löytäneet keskuksen entistä paremmin.

AINOAn kävijämäärä kasvoi tammi–kesäkuussa 2 prosenttia ja kokonaismyynti nousi 0,6 prosenttia verrattuna vuoden 2024 vastaavaan ajanjaksoon (Lähde: KTI:n Myynti- ja kävijäindeksit Q2/2025 -tutkimus). Sekä kävijöiden että myynnin kehitys oli samaa tasoa kuin pääkaupunkiseudun keskuksissa keskimäärin.

 

AINOAssa nähtiin erityisen vahvaa kasvua kauneus- ja terveystuotteissa, joiden myynti nousi vuoden toisella neljänneksellä 12,2 prosenttia verrattuna vuoden 2024 vastaavaan ajanjaksoon. Kasvu ylitti pääkaupunkiseudun keskiarvon ja osoittaa kauppakeskuksemme kyvyn vastata kuluttajien kasvavaan kiinnostukseen hyvinvointia kohtaan. Myös sisustus- ja kodintarvikekauppa kasvoi 8,3 prosenttia. Päivittäistavaroissa ja tavarataloissa myynti lisääntyi AINOAssa 4,9 prosenttia, kun pääkaupunkiseudulla kasvu oli huhti–kesäkuussa keskimäärin maltillisempaa.

 

Kasvu kertoo, että AINOA on paljon muutakin kuin päivittäistavaroiden ostospaikka. Asiakkaamme panostavat yhä enemmän hyvinvointiin, kauneudenhoitoon ja kodin viihtyisyyteen, ja me tarjoamme heille siihen monipuolisen ja laadukkaan valikoiman. Tavoitteenamme on olla arjen sujuvin ostospaikka, jossa kaikki tarvittava löytyy kätevästi yhdellä pysähdyksellä, sanoo kauppakeskusjohtaja Marja-Liisa Finska.

 

AINOA erottui myös kauneus- ja hyvinvointipalveluissa. Vuoden toisella neljänneksellä ne olivat tärkeä osa kokonaismyyntiämme.

Olemme luoneet ainutlaatuisen kokonaisuuden, jossa terveys, hyvinvointi ja kauneus hoidetaan saman katon alla. Asiakkaalle se merkitsee vaivattomuutta ja monipuolisia vaihtoehtoja, Finska kertoo.

 

Keskiostos kehittyy myönteisesti

AINOAn keskiostos oli vuoden toisella neljänneksellä 23,24 euroa, mikä on 10 senttiä enemmän kuin vuotta aiemmin. Se ylitti pääkaupunkiseudun keskiarvon 6,35 eurolla ja oli jopa korkeampi kuin hypermarketien vetämissä kauppakeskuksissa, jotka tyypillisesti houkuttelevat suuria asiakasvirtoja.

 

Keskiostoksen positiivinen kehitys osoittaa, että asiakkaamme viihtyvät AINOAssa ja asioivat mielellään useammassa liikkeessä saman käynnin aikana. Se on meille vahva viesti siitä, että monipuolinen tarjontamme ja sujuva asiointi vastaavat juuri sitä, mitä asiakkaamme arvostavat, Finska iloitsee.

 

AINOAn keskiostosta kuvaava graafi

 AINOAn keskiostos oli vuoden toisella neljänneksellä 23,24 euroa, mikä on 10 senttiä enemmän kuin vuotta aiemmin.

 

Uudistukset jatkuvat

Kauppakeskuksemme monipuolisuutta vahvistavat myös uudet avaukset. AINOA sai elokuun viimeisellä viikolla lisää makuelämyksiä, kun teppanyaki-ravintola Itsuyaki avasi ovensa 3. kerroksessa. Ravintolassa asiakas valitsee buffetista mieleisensä raaka-aineet, joista kokki kypsentää annoksen teppan-levyllä. Suosittu konsepti on Espoossa vain AINOAssa.

 

Vuosi 2025 on ollut merkittävien uudistusten aikaa, ja lisää on luvassa. Loppuvuonna toivottamme tervetulleeksi uusia toimijoita, jotka täydentävät kauppakeskuksen tarjontaa ja antavat entistä enemmän syitä piipahtaa Tapiolassa – olipa kyse sitten ostoksista, hyvinvoinnista tai herkutteluhetkestä. Näistä kerromme lisää pian.

 

 

KTI:n Myynti- ja kävijäindeksit Q2/2025 -tutkimus vertaa 54  kauppakeskuksen tuloksia aina edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Tutkimuksessa mukana olevista kauppakeskuksista 27 sijaitsee pääkaupunkiseudulla.

Tilaa AINOAn uutiskirje.
Uutiskirje tipahtaa sähköpostiisi suunnilleen kerran kuussa.
Täältä voit lukea tietosuojasta.

Tietosuojaseloste

Tietoa evästeistä